Showing posts with label salam. Show all posts
Showing posts with label salam. Show all posts

Wednesday, March 2, 2011

Sue-lay-man akhlaqein

Bismillah...

Ini adalah satu bab pada menyatakan adab-adab mengunakan talipon...

(samaada landlines, selfon ataupn hands free)

1. Siddik - benar

Awal -awal lagi perlulah mendapatkan kebenaran terlebih dahulu. Jangan main terjah sahaja.

Perlu kenalkan diri terlebih dahulu. Saya anu bin anu dari ABC Corp. Pastikan dahulu orang

yang dihujung talian tersebut. Abuya ke Along ke Angah ker? Kalau perlu pastikan no ic betul

dan nama yang sebenar. Janganlah kita menyamar demi untuk mencari keuntungan duniawi

yang sedikit.

2. Amanah - jujur

Kena jaga butir perbincangan dengan baik. Mesej perlu difahami dengan tepat. Dan yang

terpenting jangan tokoktambah(bid'ah) atau sembunyikan mesej. Dan jangan sesekali kita

tukar ayat/mesej u/maklumat dengan harga yang rendah.(go for the highest bidder.... kn?).

3, Tabligh -sampaikan

Segala mesej/amanat/ dan akujanji perlulah disampaikan kepada anak buah. Berkata benarlah

walaupun pahit atau terkena batang hidung sendiri. Janganlah kita belot dan berpaling tadah

serta membuang mesej itu seperti tisu tandas semata mata kerana ianya kena kepada kita dan

mengugat periok nasi kita.....

4.Fatonah - bijaksana/sini

Kena bijak kalau nak gunakan tali(pun) ini.Mentang mentang ada line guna sampai nak

terbakar line tersebut. Asyik bergayut sahaja. (talk is cheap ,wait till the end of the month,

when you get the bills.)Orang lain pun brcinta juga tapi tak ler sampai mabuk macam tuh..

Lagi satu , apalah punya baghal...Semua nk talipon Abuya...lu ingat Abuya tu kuli batak lu ker..

Kalau ada kebakaran talipon ler bomba. Kalau ada kecurian talipon ler polis dan kalau ada

orang sakit talipon le ambulan. Ada akai tolong le pakai...

Jangan sesekali nak ugut, merajuk atau meninggikan suara denganNya. Hendaklah dikekalkan

sifat kehambaan senantiasa...


Sekian. Ini adalah last warning yang pertama. Jangan buat silap lagi .

Mudah- mudahan selamat sampai, Amiin...


.
.

Tuesday, February 9, 2010

Why `syirk` is not a (pardonable) sin ?

Bismillahi irRahmani irRahim.

God will forgive every sin under the sun except syirk .Not that He can`t but

He won`t. It is way out of His jurisdictions .

Imagine if you worship other Gods but Him, then you must ask Them for their

forgiveness or rewards. Howcome you ask for His Forgiveness? Totally out of lines.


If we worship Him and Only Him then we don`t have anything to worry or regrets.

But if we take anything else as God (incl. monies) besides Him then we will have

everything to worry and regrets.


God made a promise and Satan also made a promise. We make our choice , hopefully

an informed ones. Make a wrong choice we could only blame ourselves.

Satan could deceives everyone except `ibadillah il mukhlasiin`.-those who practice

surat ul ikhlas , consistenly .


God al Mighty don`t care if we pray to Him or Not. He is already alMighty with

or without us. It is we who needs Him .(Ada Dia kisah kalau kita tidak bertaqwa?)

Surrender to Him alone and we shall be salvage .


Innadeena `inadallah il islam.

p.s the same arguments also applicable to the atheists ( Dzul`s nudist camp..)